۴/۲۰/۱۳۸۹

ماهیان رنگ شده

ماهیان رنگ شده تتو کردن ماهی
با وجود ماهی های رنگی زیبایی که در سراسر جهان یافت می شود ، خیلی متحیر کننده است که مردم فکر می کنند که احتیاج دارند تا زیبایی طبیعت را بهبود بیابند و هنوز فروشگاه های سراسر جهان ماهیانی دارند که در رنگ غوطه ور شده اند ، تاتو شده اند و یا رنگ به آن ها تزریق شده است .
این ماهی ها حین چنین اعمالی میزان مرگ و میر زیادی را متحمل می شوند و آن هایی هم که زنده می مانند شانس زیادی برای ابتلا به بیماری های آینده دارند .
نتیجه ی فرآیند رنگ آمیزی با توجه به گونه ی ماهی و روش مورد استفاده متفاوت است .
تاتو ( تتو ) – Tattoo

بعضی ماهی ها با الگوهای بسیار پیچیده خالکوبی می شوند که همانند یک انسان مجلل نمایش داده می شوند . برخلاف انسان هایی که خالکوبی می کنند ، این ماهی ها اجازه ی پیراستن دردناک بدنشان را نداده اند . علاوه بر آن ، برای ماهی ها سخت تر است تا خود را در برابر عفونت ناشی از این خالکوبی ها محافظت کند .
تزریق – Injection
به دیگر ماهیان رنگ تزریق می شود . در بعضی موارد این کار باعث تغییر کامل رنگ ماهی می شود و در سایر موارد ، یک کیسه ی کوچک از رنگ به وجود می آورد . یکی از قابل توجه ترین تغییرات توسط تزریق یا رنگ فلوئورسنت ماهی ، نسبت به ماهی شیشه ای ( GlassFish ) به وجود می آید .


ماهی شیشه ای با رنگ طبیعی
ماهی شیشه ای رنگ شده
با این کار یک کیسه ی کوچک فلوئورسنت در ماهی به وجود می آید . در این روش با یک سوزن سوراخ هایی ایجاد می کنند که معادل استفاده از یک مداد #2 به عنوان سوزن برای انسان است .
غوطه ور شدن – Dipping
فرآیند دیگر شامل غوطه ور کردن ماهی در یک ماده ی شیمیایی است که روکش چسبناک بدن ماهی را با غوطه ور کردن در مقدار قابل توجهی از رنگ می سوزاند .
اگرچه این روش به خشونت روش تاتو و تزریق نیست ، ولی اولین محافظ بدن ماهی و سپس روکش شش ها را حذف می کند که روی معده ی ماهی هم تاثیر گذاشته ، سبب تنفس سریع ماهی شده و حتی ممکن است روی عملکردهای دیگر بدن ماهی هم تاثیر بگذارد .
بعضی ها مدعی شده اند که ماهی ها را با غذاهای به شدت رنگی تغذیه می کنند ولی مدرک کمی برای اثبات این قضیه وجود دارد . حتی اگر چنین ادعایی درست باشد ، غلظت بالای رنگ برای ماهی هم مضر است .
دردناک بودن چنین کاری خارج از تصور نیست . علم بارها و بارها نشان داده است که ماهی ها قادر به احساس درد هستند و حافظه ی بلندمدتی دارند . این خلاف وجدان انسانی است که یک ماهی را فقط به خاطر زیبایی با این روش ها شکنجه داد ، مخصوصاً زمانی که ماهی ها خود از زیبایی برخوردار باشند .
چه کاری می توانیم انجام دهیم ؟
اول از همه این که هیج ماهی رنگ شده ای نخرید . در بیش تر موارد خیلی راحت است که بیان کرد یک ماهی رنگ شده است . بیش تر این ماهی ها طبیعی به نظر نمی رسند . این هرگز ایده ی خوبی نیست که چنین ماهی هایی را از روی هوس خریداری کنید . اگر ماهی ناشناخته ای در یکی از فروشگاه ها دیدید و قصد خرید آن را داشتید ، به خانه برگردید و نام آن را در سایت جستجو نمایید ، اگر موردی نیافتید در انجمن ها یک عکس از آن قرار دهید تا متوجه شوید ماهی مورد نظر رنگ شده یا نه . هم چنین از فروشگاه های ماهی محل زندگیتان بخواهید تا ماهی های رنگ شده نفروشند .
پیشرفت :
خبرهای خوبی در این مورد وجود دارد . در بسیاری از کشورهای غربی ، رنگ کردن ماهی ها تحت قانون ظلم به حیوانات ممنوع شده است و چنین کاری غیرقانونی محسوب می شود . با این وجود بسیاری از کشورها جلوی خرید و فروش چنین ماهی هایی را نمی گیرند .
نام و عکس تعدادی از ماهی های رنگ شده :

ماهی شیشه ای رنگ شده (Painted Glassfish )

ماهیان شیشه ای رنگ شده
تتراهای میوه ای (Fruit Tetras ) یا تترا کالر ویدو

تتراهای دامن رنگی
طوطی ماهی رنگی (Jelly Beans & Bubblegum Parrots )

اسکار آبی (Blueberry Oscars )



بوتیای رنگ شده (Painted Botias )

لوچ های بوتیای رنگ شده
پانوشت :
در یکی از سایت ها آمده بود سایت Practical Fishkeeping یک مبارزه تبلیغاتی علیه رنگ کردن ماهی ها راه اندازی کرده است ولی پس از ورود به صفحه ی مورد نظر با پیغام Sorry, page not found مواجه شدیم !!!!!!!!!
هم چنین در سایت Death by Dyeing اطلاعات بیش تری در مورد چنین ماهیان آمده است و لیست بزرگی از ماهیان رنگ شده فراهم کرده است که می توانید آن ها را جهت متوقف کردن این ظلم های بشر گسترش دهید .
منبع:
www.aqua-quest.ir
پرت فیش های تاتو شده

4 comments:

فرزاد گفت...

آقا من باز مزاحم شدم.یکشنبه دارم میرم کار رو یکسره کنم و آکواریوم رو بگیرم.سایز بین 100تا 120 طول و 45 50 عرض و60 تا 70 ارتفاع.اولین سوال اینکه کنار اسکارچی می تونم بگیرم؟وسایلی که باید بگیرم چیه و چه مارکی؟

فرزاد گفت...

آقا من باز مزاحم شدم.یکشنبه دارم میرم کار رو یکسره کنم و آکواریوم رو بگیرم.سایز بین 100تا 120 طول و 45 50 عرض و60 تا 70 ارتفاع.اولین سوال اینکه کنار اسکارچی می تونم بگیرم؟وسایلی که باید بگیرم چیه و چه مارکی؟

محمد رسولی نژاد گفت...

با سلام
لینک شما را در وبلاگ خود ثبت کردم. طلفا شما هم لینک وبلاگ و با نام ماهی های آکوآریومی در وبلاگ خودتون ثبت کنید.
با تشکر
محمد رسولی نژاد
www.fishna.blogfa.com

ابوالفضل گفت...

سلام فرزاد جان
ابعاد خوبه
با اسکار میتونی سیکلیدها آمریکایی نگهداری
فیلتر و وسائل تو وبلاگ گفتم از هرکدوم خواستی استفاده کنی همونجا بپرس تا راهنمایی کنم

آقای رسولی نژاد ممنون چک میدونم ظرف 2روز آینده لینک میکنم

ارسال یک نظر

سلام دوستان لطفا با ارائه نظرات خود اینجاب را در ارائه اطلاعات بهتر یاری فرمایید

 
طراحی شهرام بیطار