۳/۱۲/۱۳۸۹

توصیه هایی در مورد خرید آکواریوم

توصیه هایی در مورد خرید آکواریوم
1- اندازه ی آکواریوم باید متناسب با اندازه و نوع ماهی مورد نظر شما باشد .
مثلاً اگر قصد خرید گیاهخوارانی مانند گورامی و یا زنده زاها را دارید ، یک تانک 70 -60 لیتری هم برای آنها مناسب است ولی اگر شما قصد خرید ماهیان گوشتخواری مانند اسکار و سورم را دارید حداقل به یک تانک 150 لیتری برای آنها نیازمندید . ( شما می توانید با رفتن به صفحه ی ماهی مورد نظرتان از طریق آرشیو موضوعی اندازه و نوع ماهی مورد نظرتان را یافته و سپس برای خرید آکواریوم اقدام کنید . ) 

تانک مناسب برای اسکارها
2- اگر خود شما قصد ساختن تانک خود را دارید باید اندازه ی شیشه ها و عرض آنها ( 2 تا 10 میلی متر ) را با توجه به اندازه ی آکواریوم تعیین کنید .
مثلاً اگر تانک مورد نظر شما 80 لیتر است می توانید از شیشه های 4 و 6 میلی متری برای ساختن تانک استفاده کنید . ( برای کسب اطلاعات بیش تر در این مورد از آرشیو موضوعی به بخش ساخت آکواریوم مراجعه کنید . )
توصیه های خرید ماهی و گیاه




1- سعی کنید از گروهی از ماهی هایی استفاده کنید که توانایی و زمان نگهداری آنها را دارید .
مثلاً ، اگر شما از اسکار استفاده می کنید ، باید حداقل هر 10 روز یکبار آب آن را سیفون کرده و بعد از یک یا دو ماه آب آنرا تعویض کنید . هم چنین در روز 3 تا 4 بار غذا دادن به آنها از دیگر مشکلات نگهداریشان است ولی در مورد نگهداری زنده زاها به چنین اقداماتی نیاز نیست . ( در مورد سختی نگهداری هم می توانید توضیحات درباره ی هر ماهی را در آرشیو موضوعی یافته و سپس تصمیم گیری کنید . )
تانک زنده زاها ، زیبا و تمیز
2- ابتدا ماهی مورد نظر خود را از لحاظ رفتار ، خوراک ، نوع آب و ... شناسایی کنید و سپس به خرید آن اقدام کنید .
مثلاً ؛ شما نمی توانید یک ماهی همچون فایتر را با ماهی های باله بلندی چون گوپی ها در یک تانک قرار دهید چون طولی نمی کشد که از دم گوپی ها اثری باقی نمی ماند .
No Fishing !
3- قبل از خرید گیاه ، آن را با ماهی های خود مقایسه کرده و اگر هیچ تناقصی بین آنها وجود نداشت آنها را بخرید .
مثلاً ؛ اگر شما از آنجل یا سورم نگهداری می کنید باید در تانکتان گیاهان پهن برگی مانند سیوی وجود داشته باشد تا روی آنها تخم ریزی کنند و یا اگر قصد پرورش زنده زاها را دارید بهتر است گیاهانی را خریداری کنید که محل مناسبی برای پنهان شدن بچه هایشان باشد . ( مثل شویدی و گندمی )
نکته : اگر در تانک اسکار از گیاه استفاده شود ، آنها را تکه تکه خواهد کرد .
گیاهان مناسب برای انجل
توصیه های خرید وسایل
1- هرچه در تانک از وسایل طبیعی تری استفاده شود ، تانک زیباتر خواهد بود .
مثلاً به جای استفاده از گیاهان مصنوعی از گیاهان طبیعی و به جای استفاده از وسایل مصنوعی مانند برج ، کوزه و وسایل سفالی دیگر از چند مرجان ، چند شاخه ی درخت ( البته باید در رودخانه و یا آب روانی آن را پیدا کنید که اسید های موجود در آن کاملاً از بین برود . ) و یا چند شاخه جورجیا ( گیاه جارو مانند سرخی که درون آب شور زیست می کند ولی خشک شده ی آن در تانک های آب شیرین هم استفاده می شود . ) استفاده کرد .
یه تانک زیبا با قرار دادن چند تا سنگ و گیاه
2- در مورد خرید وسایلی همانند پمپ ، فیلتر ، بخاری و ... باید آنها متناسب با اندازه ی تانک شما باشند .
مثلاً ؛ اگر تانکی کوچک ( در حد 100-80 لیتر ) دارید حتماً لازم نیست از یک پمپ چند لول یا فیلتر و بخاری با قدرت زیاد استفاده کنید . چون علاوه بر هدر رفتن برق ، فشار زیاد فیلتر سبب آسیب رسیدن و مضطرب شدن ماهی ها شده و یک فیلتر کوچک هم نیاز این تانک را رفع می کند . یا به جای استفاده از پمپ چند لول با استفاده از یک ترمینال ، هوا را بین وسایل تقسیم کنید .
3- شن های استفاده شده در آکواریوم باید با نیاز و نوع ماهی شما سازگار باشد .
مثلاً برای نگهداری سیچلاید ، در تانک از سنگ های سفید بیش تر استفاده شود تا طبیعی تر جلوه کند و یا در تانک بارب ها از شن های ریز و مشکی تری استفاده شود .
 شن مورد نیاز سیچلاید ها
و اما نکته ی آخر در باب متفرقه :
یکی از اشتباهات عمده ی ماهیداران اینست که فکر می کنند هر چه ماهی بیش تری داشته باشند ، بهتر است و تانک زیبا تری خواهند داشت که باور غلطی است و اگر به طور مثال شما به جای 10 ماهی ، 5 تای آنها را نگهداری کنید هم راحت تر به آنها رسیدگی می کنید و هم تانک زیبا تر و تمیز تری خواهید داشت .

1 comments:

reza گفت...

سلام
ببخشید من میخواستم در حد 60 الی 70 تومان برای آکواریوم و وسایل اون خرج کنم (میدونم کمه) میخواستم یه راهنمایی خوبی کنین چون هیچ اطلاعاتی ندارم ، ماک اون وسایل و نوع شون و اگه بگید ممنون میشم
از سایت خوبتون تشکر میکنم

ارسال یک نظر

سلام دوستان لطفا با ارائه نظرات خود اینجاب را در ارائه اطلاعات بهتر یاری فرمایید

 
طراحی شهرام بیطار